neděle 19. října 2014

Rybí krev

Za tu dobu, co mám PaPrdka, jsem přečetla 19 knížek. Za ten rok jsme spolu přečetli různé žánry, různě tlusté knihy..., celkem 5837 stránek. On většinou spinkal v náručí nebo si užíval chuť mateřského mléka, já jednou rukou držela knihu a hltala příběh.

A dneska jsem dohltala další. Taky je vám líto, když kniha skončí? Taky se neradi loučíte s hlavními hrdiny a nechcete je nechat jít?

Dneska jsem se rozloučila se třemi kamarádkami z vesnice. S obyčejnými holkami, které v době puberty řešily kromě holčičích záležitostí i to, jestli budou muset opustit svoje domovy, místa svých tajných výprav a prvních rande. Část vesnice, ve které bydlely, měla jít kvůli stavbě jaderné elektrárny pod vodu. 
A o tom, jaké to je, píše Jiří Hájíček ve své knize. 



Rybí krev je opět nenápadná knížka, které byste si v regálu možná nevšimli. Magnesií Literou byla oceněna jako Kniha roku 2013.



Příběh začíná v roce 2008. Tehdy se hlavní hrdinka Hanka vrací z ciziny domů, do jižních Čech. Její vzpomínky nás vrátí ještě o několik let zpátky, do 80. let, kdy se začalo mluvit o stavbě jaderné elektrárny Temelín.



Kniha jemně rozvíjí osudy obyčejných lidí, dá nám nahlédnout do jejich smýšlení v komunistickém režimu, prožijeme s nimi převrat v roce 1989. Jednotlivé kapitoly nás nevtíravě navnadí na další a další čtení. Jak to dopadne? Začne s ním chodit? Zachrání se nakonec jejich chalupa?



Rybí krev se mě dotkla o to víc, neboť v jižních Čechách jsem doma. Jako dítě jsem si vůbec neuvědomovala, kolik vesnic bylo "Temelínem" postiženo a kolik jich muselo přestat existovat. Celkem šest vesnic už na mapě nenajdeme. Samozřejmě, jako dítěti mi byla jaderná elektrárna víte kde. Důležitější byl mončičák nebo panenka s dlouhýma vlasama. Ale dneska vím, že dvě vesnice bourány být nemusely. To se profláklo až po převratu.

Šup zpátky ke knížce. 
Recenze na ni jsou různé. 
"Hájíčkovi se román příliš nepovedl." 
"Je to nejlepší Hájíčkův román."  
Znáte to, co díra do zadečku, to názor.
Já jen zodpovědně můžu prohlásit, že mě kniha bavila! Titul Kniha roku 2013 snad taky nebude podplacenej. 

A kdo je Jiří Hájíček? Nikoho asi nepřekvapí, že je to spisovatel z jižních Čech. Svoje dětství prožil ve vesnici, z které pochází právě tři kamarádky z Rybí krve. 

Tahle kniha rozhodně není jeho prvotinou.
Má 358 stran a dá se pořídit za 229,- Kč. 

Přeji pohodové počteníčko. 
Krásný den...Kat....







6 komentářů:

  1. Diky za tip na knizku, autora neznam, ale mam rada knihy o obycejnych, vsednich postavach, idealne z vesnic. Porozhlednu se v knihovne. Necetla jste Druhy zivot Maryny G.? Myslim, ze by to mohlo byt zanrove podobne Zitkov.bohynim nebo Zelary od K.Legatove.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za tip !! Marýnu jsem nečetla, ale už jsem propátrala internet, přečetla recenze a rozhodně mě zaujala!!! Navíc autorka románem debutuje ve svých 50ti letech a to je další inspirace :) Volám mužovi, ať mi ji pořídí.... :)
      Krásný den...Kat....

      Vymazat
  2. Četla jsem. A jakkoli mě zpočátku odpuzoval název, nemohla jsem přestat. A ještě dlouho mi pak ten příběh ležel v hlavě. Máš pravdu, člověk si za strohou zprávou, větou, nepředstaví konkrétní lidi a osudy. Už nikdy nepřijedu do Purkarce, aniž bych si na Rybí krev vzpomněla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojooooo, i mně ten příběh leží v hlavě... A do Purkarce se chystám, abych viděla tu půlku.... Prozatím jsem jen studovala, co internet nabídl.
      Krásný den...Kat....

      Vymazat
  3. Zajimavy tip! Rada slysim o ceskych autorech. Kdyz mam sanci pri navsteve CR, kupuju ceske knihy. Pridam si na seznam ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá MeMe, vskutku doporučuji :) a přeji krááááásný den do Holandska :)
      Pa..Kat....

      Vymazat

Na vaše komentáře se těším a děkuji za ně:) Jsou pro mě motivací k dalšímu psaní.